Boulderen in Canada

Puzzelen en fit tegelijk: ga boulderen

Klimmen zonder touw, ook wel boulderen, is een upcoming sport in Nederland. De bouldercentra in Nederland schieten als paddenstoelen uit de grond. En zo zie ik ook steeds meer fitnesstypes in de boulderhal: die overigens denken dat ze heel sterk zijn maar er toch achter komen dat je met boulderen hele andere spieren traint. Maar wat is dat boulderen nou precies?

Wat is boulderen?

Boulderen, of bouldering in het Engels, betekent volgens Cambridge Dictionary:

“an activity in which people climb up and over rocks at fairly low heights without using ropes”. Een boulder, die gekleurde blok waar je aan hangt is “a very large rock”.

Buiten klim je dan ook daadwerkelijk op een grote rots. Maar binnen klim je aan een klimwand. Er zijn verschillende routes die je kunt volgen, die worden aangegeven door gekleurde boulders. Zo begin je vaak met een makkelijke route als beginnende boulderaar of als pro om op te warmen. Daarna volg je steeds moeilijkere routes, zonder een touw.

Maar hoe zit dat dan als je valt? Onder je ligt een dikke mat zodat je zacht valt.

Boulderen is ook wel puzzelen. En het viel me op dat veel mensen die boulderen, in de ICT werken. En dat komt denk ik door het puzzelen. Puzzelen met je lichaam. Je moet je hoofd gebruiken omdat je bij elke route een oplossing voor het probleem moet verzinnen.

En dat maakt de sport ook een sociale activiteit in plaats van competitief: samen werk je aan de oplossing van die puzzel. In onze lokale boulderhal genieten wij vaak nog na de sessie van een biertje of kop koffie met klimbuddy’s. Geen saaie plastic stoelen in een ruimte met keiharde dancemuziek waar je door de draaideuren naar binnen moet, zoals bijvoorbeeld in de Basic Fit (no offense Basic Fit). Gewoon een chill muziekje, een fijne bank en napraten over klimmen.

Welke spieren train je met boulderen?

Er is een steeds grotere groep mensen die boulderen als alternatief voor de sportschool: het is leuker dan een beetje met de gewichten voor de spiegel staan. “Oud-bondscoach Wouter Jongeneelen beschrijft de klimmer als een slimme en eigenzinnige figuur die nieuwsgierig is en niet bang om zichzelf tegen te komen. (Siked.nl)”. De die hard klimmers zijn outdoormensen, zij klommen binnen om te trainen voor de rotsen buiten.

Als je bouldert, gebruik je al je spieren, spieren waarvan je niet wist dat je ze had. De spierpijn voel je in je vingers en onderarmen, maar ook je schouders, buik en bovenbenen. Klimmen is een leuk alternatief voor fitnessers.

De verhouding van spieren en gewicht is wel belangrijk: elke extra kilo die je naar boven moet sleuren maakt het lastiger. Een beetje conditietraining kan dan ook geen kwaad.

Daarnaast is lenigheid erg belangrijk en die worden op natuurlijke wijze getraind. Je armen zijn belangrijk voor de dynamische sprongen die je maakt. En je bovenlichaam is erg belangrijk voor evenwicht: klimmen is een sport waarbij je je lichaam en je balans traint.

Beginnen met boulderen?

Probeer het een keer. Klim zoveel mogelijk met gestrekte armen zodat het je minder kracht kost. En durft andere klimmers te vragen om tips. Zo vraag ik mijn vriend nog steeds tips, ook al klim ik zelf ook wel een tijdje. Hij heeft er net meer oog voor (toeval dat hij programmeur is?).

En laat je vooral niet afleiden door ingewikkelde boulders. Ik heb zo vaak gehad dat ik dacht “daar kom ik nooit bij”. En vijf pogingen later haalde ik de route dan toch. Hoe vaker je klimt, hoe sneller je klimniveau stijgt, je merkt het heel snel! En je gaat er goed van uitzien ;-) Je traint namelijk veel spieren tegelijk!

Boulderen voor kids

Wil je met een kind boulderen? Kinderen mogen over het algemeen pas na 7 jaar boulderen. De regels kunnen per boulderhal verschillen zoals speciale trainingen of onder toezicht en begeleiding van een ervaren trainer.

Moeilijkheidsgraden klimmen

Om de moeilijkheid van klimmen aan te geven zijn er schalen. Sommige schalen worden internationaal gebruikt, andere spelen alleen een regionale rol. Veelgebruikte schalen zijn de UIAA-schaal en de Franse schaal.

UIAA-SCHAAL

De UIAA-schaal wordt voornamelijk gebruikt bij het sportklimmen in Europa en bij voorkeur in West-Duitsland. Ook is deze erg populair in klimhallen. Theoretisch begint de schaal bij 1 en gaat door tot 11+

De beoordelingsschaal van de internationale klimassociatie en onderdeel van de SAC-schalen. Het wordt hier Een cijfer bevat dus 3 moeilijkheidsgraden. bijvoorbeeld 7,7+ en 7-. Om preciezer de moeilijkheidsgraad aan te geven kunnen er tussenliggende stappen worden toegevoegd. 7+/8- is dan een zware 7+ tot een zachte 8-.

GradenMoeilijkheid
3-6Beginners
6-7Gevorderden
8-10Klimmers
>10Crème de la crème van het klimmen.
Bron: Bergfreunde

Franse schaal

De Franse schaal in klimmen wordt vooral gebruikt in het Franse gebied en voor internationaal sportklimmen. De Franse schaal krijgt vaak een letter a, b of c achter het nummer. Een waarde kan ook een + krijgen. De – bestaat niet. De moeilijkheidsgraad 7 kan dus 6 moeilijkheidsgraden hebben.

Meer weten? Voor een super uitgebreide uitleg verwijs ik je door naar Bergfreunde: moeilijkheidsgraden uitgelegd.

Wat heb je nodig om te boulderen

Allereerst: concentratie, doorzettingsvermogen, inzicht, geduld en natuurlijk wat boulderkleding.

Klimschoenen voor extra grip

Meestal zijn deze voor een paar euro te huur bij de klimschool, maar als je het boulderen leuk genoeg vindt, kun je ook zelf aan schaffen. De prijs van klimschoenen ligt zo rond de 60-100 euro.

Je hebt twee type schoenen: met en zonder veters. Veters zijn gemakkelijk, maar als je technischer gaat klimmen, dan zijn de versie zonder veters beter omdat ze beter contact met de muur geven en voor meer gevoel zorgen. (Bron: outdoorspecial.nl).

Over boulderschoenen kunnen we veel dieper ingaan. Het beste is om de schoenen te proberen bij een fysieke winkel zoals Bever of Decathlon. Online bestellen kan ook, maar dat maakt het wel lastig passen. Dan kun je het beste twee maten bestellen zodat je de klimschoenen kan passen en de best zittende schoen kan houden. Een uitgebreide klimwinkel is Bergfreunde, hier heb je erg veel keus wat betreft klimspullen!

Scarpa klimschoenen
Scarpa klimschoenen

Pof en pofzak

Pof is de het magnesiumcarbonaat, een poeder die je op je handen doet voor mee grip, net als in de turnwereld. Dit is vooral handig als je zwetende handen hebt of op gladde boulders klimt.

In sommige gebieden is het gebruik van magnesiumcarbonaat verboden omdat het de grip op de rotsen op lange termijn zou verminderen. Je pof kan je bewaren in een pofzakje, dat je makkelijk rond je middel kan hangen.

Om het leuk te houden verkopen ze ook deze leuke pofzakjes :)

Te koop bij Bergfreunde voor € 26,95

Een valmat of bouldermat

In de boulderzaal zijn er grote valmatten aanwezig. Ga je echter in de natuur boulderen? Dan zul je een eigen mat (ook wel crashpad genoemd) moeten meenemen. Een valmat is niet goedkoop en kost al gauw een paar honderd euro.

Veelgestelde vragen over boulderen

Goe hoog wordt er maximaal geklommen bij boulderen?

4,5 meter/ Een rotsblok bestaat gemiddeld uit zes tot acht klimbewegingen en heeft een maximale hoogte van 4,5 meter, waardoor klimmen zonder zekeringslijnen mogelijk is. Valpartijen worden opgevangen door zogenaamde crashpads, oftewel op maat gemaakte bouldermatten.

Hoeveel kost boulderen?

Gemiddeld kost boulderen € 10 per keer. Je kan dan vaak zo lang klimmen als je zelf wilt op dezelfde dag. Ik heb zelf een tien-strippenkaart omdat ik een maandabonnement redelijk duur vind (zo’n € 40 per maand). Als boulder, ga ik minimaal 1,5 – 2 uur, je wordt vaak pas warm na een uur. Zorg dat je een goede warming-up doet en you’re good to go!

Waar kun je boulderen?

Boulderen kan in de buitenlucht op locaties als Fontaine Bleue in Frankrijk of in een klimhal. Bekijk ook de vijf vetste klimhallen van Nederland.

Waarom hoef je bij boulderen niet te zekeren

Valpartijen worden opgevangen door zogenaamde crashpads, oftewel op maat gemaakte bouldermatten. Met klimmen ga je niet hoger dan zo’n 4,5 meter. Daarom hoef je niet te zekeren. En dat betekent dat je ook alleen kan klimmen als je gaat boulderen (niet touwklimmen).