Nikon Z6 review

Ik heb een tijd met de Nikon Z6 gefotografeerd: de systeemcamera van Nikon, bedoeld voor fotografen die willen upgraden van crop-sensorcamera’s of full-frame DSLR’s. Die laatste heb ik in bezit. De Z6 is een van de twee full-frame spiegelloze camera’s van Nikon. De camera lijkt erg op z’n broertje, de Z7, maar is voor een heel ander publiek bestemd. De Z7 is namelijk meer bedoeld om te concurreren met camera’s zoals de Sony a7R III en de Nikon D850. Ik ben zelf op zoek naar een mooi overstapmodel van de fullframe Nikon D610. Is dit de camera die mij overhaalt? Ben je super benieuwd naar de Nikon Z6. Lees snel verder of deze camera ook voor jou de ideale camera is.

De Z6 wordt vooral vergeleken met DSLR’s, zoals de D750 (die al jaren op de markt is). Beide camera’s werken op dezelfde manier maar de grootste verschillen zijn de autofocusstanden en video. Daarnaast lijkt de Nikon Z6 op z’n broertje, de Z7. Ze zien er ook ongeveer hetzelfde uit en hebben bijna dezelfde specificaties. Drie duidelijke verschillen zijn echter: de resolutie, autofocus en fotografeersnelheid. Hou je van snel fotograferen: de Z6 is in het voordeel. De Z7 schiet maximaal 9 beelden per seconde, maar de Z6 komt tot 12.

Belangrijkste specificaties:

Laten we eerst kijken naar de specificaties:

• Uitstekende beeldkwaliteit: fullframe sensor met 24.5 megapixel
  • Lichtgevoelig: ISO-bereik van 100-51.200
  • Trillingvrij beeld: 5-assige beeldstabilisatie levert 5 stops winst
  • Razendsnelle scherpstelling: 273 autofocus-punten
  • Snelle camera: continu fotograferen met 12 beelden per seconde
  • Helder beeld: elektronische zoeker met 3.6 miljoen beeldpunten
  • Klaar voor de toekomst: Nikon Z-lensmount

Ik ga niet in op de technische specs, want ik ben simpelweg geen camerareviewer. Echter wil ik in deze review wel aandacht besteden aan hoe ik de camera als semi-professionele fotograaf ervaar.

Mijn indruk

Als ik de Nikon Z6 camera in handen heb vind ik de Z6 voor een systeemcamera nog best zwaar. Echter als ik mijn Nikon D610 erbij pak, is deze een stuk lichter. Ik vind een zwaardere camera zelf fijn in de hand. Aan de Z6 merk je dat ook het ergonomische ontwerp ervoor zorgt dat de camera fijn in de hand ligt. De kitlens die ik gebruik (24-70mm met een Z-mount) zorgt ervoor dat de camera goed in gewicht is.

Kantelbare scherm

Voor mij is een kantelbaar scherm natuurlijk nieuw. Mijn Nikon D610 heeft er geen en ik vind dat toch wel een gemis. Dat je vanuit verschillende hoeken kunt fotograferen met deze camera vind ik erg fijn. Zo kan ik de camera laag op de grond houden, maar hoef ik zelf niet in onmogelijke houdingen te zitten omdat ik via het kantelbare schermpje kan meekijken. Echter kan het scherm niet horizontaal kantelen, wat ik weer jammer vindt. Gelukkig zie ik de instellingen op het schermpje bovenop de body.

Heldere foto’s

Als ik dan foto’s ga maken ben ik er blij met de heldere en scherpe foto’s. Je foto/video-resultaten zie je snel terug op het grote kantelbare 3.2 inch touchscreen achterop. Foto’s maken gaat gemakkelijk met de beeldstabilisator. Ik gebruik de Z-mount om mijn 50 mm en 24-70 mm lensen te testen. De 24,5 megapixels grote full frame sensor geeft veel details in beeld.

Door de maximale ISO waarde van 51.200 kun je in donkere situaties foto’s maken. Zo probeer ik rond zonsondergang wat foto’s te schieten, maar je merkt wel al gauw dat er ruis zichtbaar is als je de ISO te hoog instelt. Door de beeldstabilisatie kun je gelukkig ook foto’s maken zonder de ISO waarde te hoog te zetten. Zo kun je toch een langere sluitertijd, maar lagere ISO gebruiken.

Eindoordeel

Met de Nikon Z6 heb je een topcamera. De Nikon Z6 is een stevige systeemcamera, voelt goed in de hand en is gebruiksvriendelijk. Als je als een Nikon gewend bent kun je prima overweg met deze camera. De beeldkwaliteit van de foto’s is erg goed. De kwaliteit van de foto’s heeft de camera te danken aan de full frame sensor. Hierdoor is de Nikon Z6 niet alleen geschikt voor overstap fotografen, maar ook voor de professionele fotografen. Het schermpje bovenop de camera laat je spelen met de instellingen. Door de ingebouwde beeldstabilisatie kun je lang uit de hand fotograferen, ook bij weinig licht, echter bij te hoge ISO waarders kun je ruis verwachten. Gelukkig kun je gebruik maken van de beeldstabilisatie waardoor je de ISO lager kunt zetten. Beelden zijn mooi van kleur en gedetaillleerd.

De Nikon Z6 is onder andere te koop op de website van Coolblue vanaf 1.649,-